fredag, januar 26, 2007

Mitt livsforløp

Etter to utdanningsmesser på like mange dager er jeg nå full i inntrykk om diverse skoler fra Bergen til Cuba. Man skulle tro dette var noe som utelukkende ville virke mot sin hensikt (som forhåpentligvis er å rettlede ungdommen til å ta gode valg når de skal velge utdanning). Men nei. overraskende nok, begynner ting å spisse seg litt til. Det vil si at et halvår på intensivgymnaset for å ta realfag og bli noe high-tech, ikke lenger er ett like aktuelt valg. Heller ikke vil jeg bli tannlege, eller noe med data, eller en som bruker dagen på å male. Nei, gode venner, den mest aktuelle tittelen "som byrg eg meg nemnar", for å tale med Homer, er "fremtidig sosialantropolog med ymse anna kunnskap". Dét virker spennende, det! (Hvis dere i likhet med meg ikke vet helt hva ordet innebærer - snakk med Miriam, hun har en fin fremmedordbok)

Så blir jeg lærer på f.eks universitetet i Bergen etterpå.

En annen åpenbaring jeg har fått nå i disse "Brit kommer snart til å begynne å mase"-tider, er at når det gjelder hva jeg ønsker for livet mitt, må jeg faktisk prioritere. Og det gjelder ikke bare opp-prioritering, som jeg jo er ganske flink til, men også (gulp) nedprioritering. Her trenger vi alle å bli opplyst før eller siden, tror jeg. Min personlige åpenbaring gikk ut på at hvis jeg vil ha et godt og rikt familieliv (på sikt), kan jeg ganske enkelt ikke ta en fancy høyere utdanning som krever min hele og fulle oppmerksomhet i en periode på 10 år. Og hvis jeg i tillegg slenger på et par år i Colombia, og diverse andre reiser... Det går ikke. Passer ikke. Dagene er ikke så lange og årene går fortere enn som så. Åpenlyst? Kanskje. Men det var et lite sjokk likevel når det faktisk gikk opp for meg.

Vi får satse på at det er muligheter for å bruke mitt intellekt som lærer innen sosialantropologi også.

18 Comments:

At 12:13 p.m., Anonymous Anonym said...

Åh, mi hadde sosialantropologi i ein modul, d va gørr spennende, men tror ikkje e kunne blitt d fordiom...Og så må du jo au huske å legge inn ditt år på Ansgar Bibelskole i planene...Jaffall bibelskole, ein ting som bør opprioriteres:) Gleder me t reuninon, håper du kommer...?Hører du har snakka me min søte lille samboer?Ho e bra vett du. Du kommer jo t å se ho litt npr di kommer på middagsbesøk t nesteår:)KOs dæ masse!

 
At 3:42 p.m., Blogger Solfrid said...

stemmer, bibelskole ja! det er det nok overhengende fare for. såklart er det ingenting annet enn bibel og disipelskap (med studietur til Colombia!) som i så fall er aktuelt.
ja, det var så vittig det der med ansgar-standen. traff jo filip sin samboer også - hehe. det var som å høre guten sjøl vettu: "selvsagt!" kjempemessig. ja, et år i kristiansand hadde nok ikke vært så dumt nei...

nå skal jeg gjøre prosjekt om Colombia (hurra) og så skal jeg drikke kaffi og hekle litt med bestemor. snakkes!

 
At 10:55 a.m., Blogger Stine said...

skal du skrive litt om Colombia på bloggen au kanskje?? det syns e hadde vært lurt;)

e au skal til kristiansand til høsten!! Jippi!!!

 
At 3:19 p.m., Blogger Solfrid said...

jajaja stine.. jeg vil jo det. men det fortjener litt "skikkelig" skrivning da, synes jeg, og dermed blir terskelen for å begynne på noe litt høyere og jeg kommer aldri igang.. sett det før?

solfrid i et skall. gjerne hassel.

men - det kommer! det må komme.

 
At 3:54 p.m., Anonymous Anonym said...

aaaa...
ansgar er bra.
ansgar er toppen.
ansgar er lur og er bra for kroppen.

 
At 3:16 p.m., Blogger Kris said...

Kjenner meg igjen i tankegangen, Solfrid.
Kom på ansgar høsten 2008,
Det er iallfall når jeg har tenkt
å realisere den drømmen. :)

 
At 4:24 p.m., Blogger Stine said...

kommer du i helja ellå??

 
At 9:00 p.m., Blogger Helge Pettersen said...

Gøy med utdannelse, selv om 10 år er litt mye.
Tror jeg begynner med bachelor i fysikk ved UiB (har søkt), så får vi se om jeg klarer master. :)

Tror jeg holder meg i byen, selv om studieår i japan er fristende :p

 
At 7:11 p.m., Blogger Aleksander said...

Jeg trenger muligens en tannlege etterhvet...

 
At 7:11 p.m., Blogger Aleksander said...

Jeg trenger muligens en tannlege etterhvet...

 
At 11:54 p.m., Blogger Solfrid said...

helge, du er smart og helten.
aleks: uaktuelt. selv om jeg tar utsagnet ditt som en tillitserklæring. det tar for lang tid, og er for lite gøy.
hva står på, forresten?

og nei, ble ikke colombia-reunioon på meg.. sint for det. men. sånn går det i blandt.

forresten er bloggen blitt uvenn med meg og jeg klarer ikke å poste noe lenger. jørgen??

 
At 11:25 p.m., Blogger Anita said...

hey, hey!
Eg har fått meg blogg Solfrid!!

 
At 12:18 p.m., Blogger Unknown said...

noen ropte på meg?

 
At 9:26 p.m., Blogger Karoline said...

Du er "tatt":) Sjekk bloggen min for mer info;)

 
At 1:50 a.m., Anonymous Anonym said...

solfrid, se å oppdater denne saken din SNAREST! eg blir galen, tussejente..

 
At 1:47 a.m., Blogger Maren said...

Du har tikken. Les bloggen min, og du forstår

 
At 11:50 p.m., Anonymous Anonym said...

solfrid du e go på en hel masse ting. men no e du rett og slett dårlig til å oppdatere her!

 
At 8:19 p.m., Blogger larsk said...

Lykke til med valget!

 

Legg inn en kommentar

<< Home